המתכון האישי שלי לריפוי - מאת ללי גרציה 2019

המתכון המלא על כל מזונות העל, התוספים והוויטמינים שעזרו לי, בעבר וגם היום, להתגבר על מחלת הסרטן.


שלום לך, שמי ללי גרציה, ואם אנחנו עדיין לא מכירים אשמח לספר בכמה מילים על עצמי. השם המלא שלי הוא לאורה, אינס, מרסלה, ללי. נולדתי בארגנטינה, בואנוס איירס, ועליתי עם משפחתי ארצה ב1971 ,
אני בת 48,אימא לאופיר בן ה-17 ,ואנחנו גרים בקיבוץ דפנה שבגליל העליון. 

במאי 2016 חליתי בסרטן השד והחלמתי. 

בשלב הראשון של בשורת הסרטן וניתוח הסרת הגידול, עדיין הייתי מאד מבולבלת בכל הנוגע לתזונה והאמת היא שפחדתי פחד מוות - אז קניתי הכל אורגני או טבעי, והוצאתי סכומי עתק על מזון. אבל לא הצלחתי להתחבר, לא היה לי טעים, הייתי בהתנגדות. 

ואז התחלתי לקרוא מחקרים ומאמרים, חלקם צידדו בתזונה על פי שיטת האירוודה ההודית, וחלקם צידדו בגישה המערבית של הרעבת הסרטן או בשיטות אחרות כמו שיטת קינגסטון. והאמת היא שאני, כאחת שאינה מגדירה עצמה, מאוד התבלבלתי ונקלעתי לבעיה, באיזה דרך אבחר?

 לאחר מכן הגיע שלב טיפולי הכימותרפיה (8 חודשים ארוכים). בשלב זה חזרתי לתזונה אליה הייתי רגילה טרום מחלתי ואם יכולתי אכלתי מה שיכולתי. שהרי מי שעבר זאת יודע שזהו שלב של פצעים בפה, טעם לווי מלכותי של ברזל, התיאבון איננו, ואין טעם לאוכל. 

היום אני ממליצה בשלב הכימותרפיה על תזונה שתומכת במערכת החיסון שלנו ורק לאחר מכן, לאחר שיסתיים פרוטוקול המחלה, להתחיל לאזן את הגוף ואת הנפש ולשנות את התזונה. כל אחד בדרך ובצורה שהכי מתאימה לו או לה. 

עבורי היה זה תהליך טבעי שקינן בי בכל השנה האחרונה, התחלתי את הטיפול במאי 2016 ורק במאי 2017 החלטתי שאני בשלה להתחיל בתהליך של שינוי אורח חיים ותזונה. זאת אומרת שלקח לי שנה לעכל, לעבד ולהחליט, שנה של מחקר ולימוד, שנה שמהלכה קיבלתי עוד ועוד תובנות והבנות. בסופו של דבר הייתי צריכה לבחור והחלטתי שלא להחליט האם אני צמחונית או טבעונית, החלטתי שלא לדבוק בגישה אחת כאמת אבסולוטית אחת אלא לשלב בין השיטות שונות והמלצות המטפלים השונים. כך בניתי לי את תכנית התזונה האישית שלי שמתאימה לי, העקרונות שעל פיהם אני רוצה לחיות. 

בדוח הזה אני רוצה לשתף אותך במה שעזר לי גם להתגבר על מחלת הסרטן, איזה מזונות על הכנסתי לתזונה שלי, איזה תוספים לקחתי ואיזה ויטמינים וגם איזה מזונות הוצאתי מן התפריט. 

באופן כללי אני יכולה לומר שיש כמה כללי בסיס שמכוונים אותי. הראשון והחשוב שבהם הוא לצרוך מינימום של מזון מתועש ומעובד שהרי מרבית הצרות והחוליים מגיעים מן המזון המוכן. כפי שאמר איש חכם אחד, שאני לא זוכרת את שמו, ש-%99 מהמזון הארוז אינו ראוי למאכל. ואישה חכמה אחת, לואיז היי, אמרה בתרגום חופשי - מזון טבעי יתרום לגופי לעומת מזון מלאכותי שעלול לפגוע בו. 

המעבר לתזונה בריאה וטבעית היה תהליך שלקח יותר משנה, במהלכו למדתי, קראתי והרחבתי את הידע שלי וגם את המודעות, למדתי להקשיב לעצמי ולבחור במה שיזין את גופי. ויש מגוון של מזונות שאנו יכולים לבחור מהם מה לאכול - שפע של ירקות, פירות, קטניות, אגוזים, עלים ירוקים, פירות יבשים ונבטים, ואפשר גם לאכול בשר ודגים, אם הם ממקורות טובים ובריאים. 

המיקוד שלי האישי הוא ליצור סביבה בסיסית ולא דלקתית בגוף
ולכן אני נמנעת מטופו, קמח לבן, סוכר,פחמימות ריקות, מזון תעשייתי ומעובד וכן ממזונות חומציים ו/או כאלו שמעודדים דלקת כגון דבלים, תמרים, תירס, חצילים, תפוחי אדמה, פלפל ירוק, מלון, אפרסמון, פירות הדר, קפאין, קטניות קשות לעיכול וכל ירק או מזון חריף. 

אני כמעט ולא קונה מזון מתועש או מעובד, אני בודקת את תווית המרכיבים שעל כל מוצר, על מנת לוודא שאני קונה מזון אמיתי. 

אני אוכלת הרבה ירקות ירוקים וכתומים, חלקם מגינתי, דגנים מלאים, קטניות קלות לעיכול, דגים ולעתים רחוקות גם בשר. אני מקשיבה לגופי ולצרכים שעולים בי. עם זאת, בגלל הצורך הספציפי שלי להתגבר על מחלת הסרטן ולתמוך בגוף להתאושש לאחר טיפולי הכימותרפיה, אני צורכת גם תוספי תזונה ומזונות על - מזונות טבעיים המכילים ערכים תזונתיים בכמות גדולה לעומת מזונות אחרים, המגבירים את רמת האנרגיה בגוף, תורמים לתהליך ניקוי הרעלים ומחזקים את המערכת החיסונית, ומהווים מקור מצוין לנוגדי חמצון, אנטי אוקסידנטים, ויטמינים, מינרלים וחומצות שומן חיוניות. 

אז הנה שלוש הרשימות המרכזיות שמלוות אותי: רשימת החומרים שמומלץ להימנע מהם, רשימת מזונות העל שמומלץ לצרוך, ורשימת תוספי המזון שאני לוקחת באופן אישי בתהליך ההחלמה שלי.

 10 החומרים שמומלץ להימנע מהם ולא להכניס לגופך


אז מהם 10 החומרים(לא מזונות!) שמומלץ להימנע מהם ולא להכניס לגופך? חשוב להבין שתעשיית המזון מכניסה למוצרי המזון שהיא מייצרת חומרים רבים שנועדו להאריך את חיי המדף של המוצר או לשפר מראה או טעם. הפיקוח קיים, אבל עדיין לא מושלם. וככל שעובר הזמן המחקרים מאשרים ומאששים את מה שאנחנו כבר יודעים, שהחומרים הללו אינם מזינים אותנו במקרה הטוב ובמקרה הפחות טוב ממש ממש מזיקים. 

אז היום אני כמעט ולא קונה מזון מתועש או מעובד, אני בודקת את תווית המרכיבים שעל כל מוצר, על מנת לוודא שאני קונה מזון אמיתי ומזין שיחזק אותי ולא מזון מלאכותי מחליש. חברות המזון מחויבות להציג על גבי האריזות את כל הרכיבים בהם הם משתמשים, אמנם לעתים הם משתמשים במילים או בשמות מורכבים שעלולים להטעות אותנו, הצרכנים, ולחשוב בטעות שמדובר במוצר בריא, כשבעצם מדובר בהפך הגמור. 

חשוב לזכור את 10 השמות הבאים ולחפש אותם ברשימת הרכיבים התזונתיים שמודפסת על אריזת המזון שאנחנו קונים. מזונות שמכילים את החומרים האלה, מומלץ שתמנעו אם ברצונכם לשמור על גוף בריא.


1 .שומן מוקשה או מוקשה חלקית
שומן מוקשה או מוקשה חלקית, מוכר גם כשומן טראנס, הוא שומן צמחי אשר עבר תהליך הידרוגנציה מלא או חלקי, שהפך אותו למוקשה על מנת לספק לו חיי מדף ארוכים יותר. משתמשים בו בעיקר במאפים תעשייתיים )כגון קרקרים, עוגיות או מאפים( ובמרגרינה. שומן הטראנס שנמצא בשומן המוקשה הוכח במחקרים כגורם שמעלה את הסיכוי למחלות לב, מאיץ את תהליך חסימת העורקים, מעלה את לחץ הדם ומעלה את רמות הכולסטרול הרע בגוף בזמן שהוא מפחית את רמות הכולסטרול הטוב. חברות רבות החליפו את שומן הטראנס שהיה נהוג לשים במוצרים רבים בשמן דקלים, אך אלה גם אינם בריאים ומכילים כמויות גבוהות של שומן רווי אשר מעלה את רמות הכולסטרול הרע.
אז מה לא? הימנעו ממוצרים המכילים שומן צמחי, שומן מוקשה, שומן טראנס או שומן דקלים.
אז מה כן? העדיפו מוצרים המכילים שומן חד בלתי רווי.


2 .חומצה זרחתית או זרחנית
בחומצה הזרחתית משמשת את תעשיית המזון לייצור מלחים ושיפור יכולת ספיחת המים של מוצרי בשר. ניתן למצוא חומצה זרחתית גם במשקאות קלים מוגזים כמו קולה. רק כדי לסבר את האוזן, חומצה זרחתית היא מרכיב חשוב בתעשיית חומרי הניקוי, משום שהיא מעולה לניקוי אבנית וחלודה. אז אתם יכולים לדמיין מה קורה כאשר אנו מכניסים אותה לגופנו, החומצה הזרחתית הורסת את שכבת האמייל של השן, מדלדלת את כמות המינרלים בגוף וכתוצאה מכך מחלישה את העצמות.
אז מה לא? הימנעו ממוצרים וממשקאות המכילים חומצה זרחתית או זרחנית
אז מה כן? שתו מים - מתוקים, מינרלים, טריים, מרווים ומחיים. אני שותה מים חיים אשר מוטענים באנרגית השמש.


3 .אשלגן ברומטי
אשלגן ברומטי הוא חומר כימי המשמש בעיקר את תעשיית הלחם בישראל, אך גם את תעשיית הבירה, הגבינות, הקוסמטיקה וחומרי הנפץ )כן, כן, לא התבלבלתי, תעשיית חומרי הנפץ(. האשלגן הברומטי, שאין קשר בינו לבין המינרל החיוני אשלגן, משפר את יכולת התפיחה של השמרים, וגורם ללחם או לכל מוצר אחר להיות יותר יציב ונוקשה. הוא עלול לגרום לבחילות, הקאות, כאבי בטן ושלשולים, והוספתו לקמח גורמת לאיבוד הוויטמין E שמצוי בו באופן טבעי. באירופה הוא כבר אסור לשימוש, אבל בישראל עדיין מותר.
אז מה לא? הימנעו מצריכת לחמים המכילים אשלגן ברומטי (נמצא בעיקר בלחם קל או אחיד).
אז מה כן? רכשו לחמים וגבינות ללא תוספים

.
4 .נתרן או נתרן כלורי
הנתרן הוא מלח לבן מעובד חסר מינרלים. מלבד שימושו הנפוץ מאוד במזון כמלח מאכל הוא גם משמש להפקת כלור ולצרכים רפואיים. נתרן הוא מינרל חיוני כאשר הוא מגיע בצורתו המלאה, כמו למשל מלח ים. אך הנתרן הכלורי, המלח הלבן שכה נפוץ במחוזותינו הוא פשוט חסר כל ערך תזונתי. כמות עודפת של נתרן כלורי או מלח שולחן עלולה לגרום לעצבנות יתר, בצקות, צימאון, לחץ דם גבוה ועוד.
אז מה לא? הימנעו עד כמה שניתן משימוש במלח
אז מה כן? רכשו מלח באיכות גבוהה כמו מלח ים, מלח שחור או מלח הימאליה.


5 .אקרילאמיד
אקרילאמיד הוא כימיקל המשמש בתעשיית ייצור הנייר, הצבע, הפלסטיק והתפלת מים. חוקרים מצאו כי אקרילאמיד קיים גם במזונות מסוימים, בעיקר מזונות עמילניים, שחוממו לטמפרטורה של מעל 120 מעלות, זאת אומרת מזונות מטוגנים או אפויים. אקרילאמיד עלול לגרום לגירוי ופגיעה בריריות, באשכים, במערכת העצבים והוא אף נחשד כחומר מסרטן
אז מה לא? הימנעו מאפייה או טיגון של פחמימות בטמפרטורה גבוהה. אז מה כן? אכלו מזון טרי, מוקפץ או אפוי בטמפרטורה נמוכה, השתמשו בשמנים מתאימים.


6 .צבעי מאכל מלאכותיים
צבעי מאכל הינם חומרים מלאכותיים חסרי כל רכיב תזונתי שנועדו לשפר את מראה המזון, והם נפוצים בעיקר בתעשיית הגלידות והממתקים. רובנו כבר ערים להשפעתם המזיקה של צבעי המאכל ועדיין הם מותרים לשימוש במזונות מסוימים ויש לחפש ולזהות אותם בין רשימת המרכיבים וכמובן להימנע ממזונות שמכילים צבעי מאכל לחלוטין. את צבעי המאכל מסמנים באות E ובמספרים שבין 100 ל-199 .מחקרים מוכיחים כי צבע המאכל E124 קשור באופן ישיר להחמרת היפראקטיביות בקרב ילדים. צבע המאכל הירוק המסומן כ-E142 נמצא כמסרטן, ובאופן כללי צבעי מאכל צהוב, כסף וכחול הם המסוכנים ביותר. אז מה לא? הימנעו באופן גורף ממזונות המכילים צבעי מאכל, בלי יוצא מן הכלל.
אז מה כן? אכלו מזון המכיל צבעי מאכל טבעיים המופקים מירקות, פירות וצמחים.


7 .מונוסודיום גלוטומט
מונוסדיום גלוטומט הוא סוג של מלח המשמש את תעשיית המזון. נוהגים להוסיף אותו למזונות מעובדים, אבקות, שימורים או רטבים. למרות שארגון הבריאות העולמי הגדיר את החומר כבטוח לשימוש בכמויות קטנות, עדיף להימנע ממנו, ויש מחקרים המעידים כי צריכה עודפת של מונוסודיום גלוטומט עלולה לגרום לתופעות לוואי שונות כגון כאבי ראש, עלייה בקצב פעימות הלב ובחילה. היצרנים משתמשים בשמות שונים על מנת להסתיר את השימוש בחומר הזה, למשל שמרים שעברו אוטוליזה, חלבון שעבר אוטוליזה, חלבון או חלבון צמחי שעבר הידרוליזה, תמצית שמרים, חלבון בעל מרקם, מלטודוקסטרין, סודיום קסינט ומונו פוטסיום גלוטמט. לעתים הוא פשוט יהיה מסומן כ- .E 621 או MSG
אז מה לא? עדיף להימנע לחלוטין ממזון המכיל מונסודיום גלוטומט.
אז מה כן? אם אתם נמנעים ממזון מוכן אז ממילא אתם מוגנים מחומר זה.


8 .סירופ או סוכר תירס
סירופ תירס הוא תוסף מזון המופק מעמילן תירס, תוסף זה משמש את תעשיית המזון על מנת לעבות מזונות אך לרוב, בשל טעמו המתקתק, הוא משמש כתחליף זול לסוכר. לסירופ תירס אין כמעט ערכים תזונתיים. במחקר של מנהל המזון והתרופות האמריקאי גילו החוקרים כי סוכר התירס מכיל כספית, אשר מפריע לפעילות התקינה של מערכת העצבים. את סירופ התירס נוהגים להוסיף לרטבים, דגני בוקר, חטיפי אנרגיה, גלידות שונות ועוד מוצרים רבים.
אז מה לא? סירופ תירס הוא פשוט סוכר ועדיף להימנע ממנו לחלוטין. אז מה כן? שוב, אם אתם נמנעים ממזון מוכן אז ממילא אתם מוגנים מחומר זה.

9. סודיום ניטראט (Sodium nitrite) .
סודיום ניטראט הוא חומר משמר אשר נעשה בו שימוש בעיקר בבשר, והוא מה שמעניק לנקניקיות למשל את צבען האדום. מחקרים הראו קשר ישיר בין רמות גבוהות של ניטראט ועליה בסיכון למוות עקב מחלות כגון אלצהיימר, סוכרת ופרקינסון, כנראה בעקבות נזק הנוצר לדנ"א. בנוסף, סודיום ניטראט מקושר להיווצרות סרטן הקיבה, הוושט והמעי הגס. זהו חומר שתפקידו העיקרי הוא לספק לבשר הלא בריא ממילא מראה טרי, כך שגם המזון שבו הוא נמצא אינו מומלץ לצריכה.
אז מה לא? באופן גורף מומלץ להימנע מלאכול מזונות שמכילים את סודיום ניטראט
אז מה כן? במקום בשר מעובד, אכלו בשר אורגני או שילובים של פחמימות וחלבונים איכותיים לקבלת חלבון מלא.


10 .מלטיטול, סוכרלוז ומלטודקסטרין
כל הממתיקים המלאכותיים הינם חומרים כימיים המיוצרים באופן סינטטי, והן חסרי ערך תזונתי כמעט. אנשים רבים לא מודעים לכך שהם עשויים להכיל שומן, שמעניק להם את הטעם המתוק, כך שלממתיק המלאכותי יש לעתים ערך קלורי גבוה יותר מסוכר. בעבר נערך מחקר אחד מפורסם שהראה קשר ברור בין צריכה מוגברת של ממתיקים מלאכותיים וסרטן, אך כיום ארגוני הבריאות העולמיים מאשרים צריכת ממתיקים מלאכותיים במינונים קטנים.
אז מה לא? החומרים הללו נוטים להצטבר בגופנו כך שעדיף להימנע משימוש בהם.
אז מה כן? אם רוצים להמתיק השתמשו בדבש חרובים או בסטיביה כממתיק.


עשרת מזונות העל התותחים שלי


1 .כלורלה
כלורלה היא אצה ירוקה הגדלה במים מתוקים המכילה כמות עצומה של ויטמינים, מינרלים, קורט מינרלים, חומצות שומניות חיוניות, חלבונים, אנזימי עיכול וחיידקים פרוביוטיים ופיטו-נוטריאנטים. אם צורכים את הכלורלה בצורתה המיובשת היא מהווה מקור טוב לחלבונים, בטא קרוטן וכלורופיל. הכלורלה עוזרת לנקות את הגוף מרעלים, משפרת תפקודי כבד, משפרת את תפקוד כל המערכות בגוף כולל המערכת החיסונית, מערכת העיכול ומערכת העצבים. בשל כך היא מעולה למצבי סרטן, דלקות, אלרגיות, אלצהיימר טרשת נפוצה, סוכרת ועוד.
איך לקחת? הצורה הנפוצה ביותר היא בכמוסות או בכדורים על פי הוראות היצרן.


2 .ספירולינה
הספירולינה, גם היא אצה ירוקה, מכילה יותר חלבונים בכל גרם לעומת בשר בקר (%300 יותר!). יש בה את כל חומצות האמינו החיוניות, B12 ,ברזל בכמות גבוהה מאוד, בטא קורטן, חומצה לינולאית, ופיקוציאנין - נוגד חמצון חזק שעוזר לגוף למנוע התפתחות תאי סרטן. הספירולינה יעילה בטיפול נגד סוכרת, השמנת יתר, טרשת העורקים, סרטן ושיגרון, כמו גם במקרים של דלקות, אלרגיות והפרעות בתפקודי הכבד והכליות. איך לקחת? ספירולינה ניתן להשיג היום בכמוסות, אבקה או קפסולות של ספירולינה טרייה קפואה ולשלב אותה בתפריט היומי שלכם, אני למשל מוסיפה אותה למיץ.


3. קייל KALE
קייל הוא סוג של כרוב ממשפחת המצליבים. הוא מקור מצוין לוויטמינים ומינרלים, כולל סידן, המצוי בו בכמויות גדולות מאוד ביחס למזונות אחרים, כמו גם חומרים נוגדי חמצון ונוגדי דלקת. צריכה קבועה של קייל מסייעת בהורדת כולסטרול ומשפרת את תפקודה של מערכת העיכול. מחקרים רפואיים מוכיחים כי צריכה קבועה של קייל מסייעת להפחתת הסיכויים לחלות בסרטן הערמונית, סרטן השחלות, סרטן המעי הגס, סרטן השד וסרטן שלפוחית השתן.
איך לקחת? אפשר לאכול אותו חי, להוסיף למיץ או לשייק או לאדות אותו קלות. טעמו מריר. הקייל גדל אצלי בגינה והוא חלק בלתי נפרד מהתזונה היומית שלי.


4 .מורינגה
המורינגה היא צמח מרפא טרופי הנפוץ באסיה ובאפריקה. בהודו למשל משתמשים בו לריפוי וטיפול במגוון מחלות, במשך מאות אלפי שנים, מה שהעניק לו את השם "מרפא 300 המחלות". מורינגה מהווה מקור לברזל, נוגדי חמצון, חומצות אמינו חיוניות, ויטמינים ומינרלים בכמות גבוהה מאוד. צריכה קבועה של מורינגה משפרת את רמות האנרגיה של הגוף, מסייעת לייצור נוגדנים, הורמונים ואנזימים. כמו כן צריכת מורינגה 11 מורידה רמות הכולסטרול, משפרת את חילוף החומרים, מחזקת את מערכת החיסון, ומאזנת רמות סוכר. מחקרים רפואיים מוכיחים כי שורש המורינגה מסייע במניעת סרטן השחלות, אבנים בכליות ודלקות. איך לקחת? אפשר לצרוך מורינגה בכמוסות, אבקה או בצורתה הטרייה. אישית אני מגדלת אותה בגינה ומשלבת אותה בתזונה היומית שלי.


5 .צ'יה
צ‘יה הינה צמח מסוג מרווה הנפוץ בארצות מקסיקו וגואטמלה. הצ'יה עשירה ברכיבים תזונתיים כגון נוגדי חמצון, חלבון, סיבים תזונתיים, אומגה 3 ,ויטמינים ומינרלים לרוב. צריכה קבועה של צ'יה תורמת גם לניקוי רעלים וחילוף חומרים סדיר, לבריאות העצמות והשיניים, חיזוק המערכת החיסונית, הגנה על הלב ועוד. מחקרים רפואיים מוכיחים כי צריכת צ'יה קבועה מקטינה את הסיכון לחלות במחלות שונות, כולל סרטן.
איך לקחת? את זרעי הצ'יה קל מאוד להוסיף לתזונה היומית, בשל טעמה הניטראלי, תוכלו להוסיפה לשייק או ליוגורט או לדייסה. זרעי צ'יה סופחים אליהם מים ושומן, לכן ניתן להשתמש בהם להסמכת רטבים ותבשילים. מומלץ לטחון אותם טרי על מנת ליהנות מיתרונות המרכיב התזונתי.


6 .זרעי פשתן
הפשתן הוא צמח רב שימושי הנפוץ באזור הים התיכון, צפון אפריקה והודו. הזרעים משמשים למאכל ולמרפא. צריכה קבועה של זרעי פשתן מסייעת לשמירה על מערכת העצבים, מעלה את רמות האנרגיה של הגוף, מקלה על תופעות גיל המעבר, מאזנת רמות סוכר וכולסטרול ועוד. איך לקחת? על מנת שנוכל ליהנות מיתרונותיהם התזונתיים חשוב מאוד לטחון את זרעי הפשתן. ניתן לטחון מראש ולשמור במקפיא ואז להוסיף לתפריט היומי, לשייק, לסלט, ליוגורט או לדייסה. 


7 .דבש או סירופ חרובים
לחרוב ערך קלורי ותזונתי גבוה. הוא מכיל שפע של מינרלים, ויטמינים,
חלבון, חומצות אמינו וחומצות שומן ונוגדי חמצון. אבקת החרובים משמשת להכנת מוצרים שונים בתעשיית המזון, בעיקר כתחליף לשוקולד ומוצרי קקאו אחרים. ברפואה העממית משתמשים בחרובים לטיפול בסוכרת, שיעול, בעיות נשימה ופצעים בפה )אפטות(. מחקרים רפואיים מצאו צריכה קבועה של חרובים מסייעת לחיזוק המערכת החיסונית, מערכת הנשימה, מערכת העיכול, הורדת רמות הכולסטרול, שמירה על הלב וכלי הדם ואף במניעת סוגים מסוימים של סרטן.
איך לקחת? ניתן להוסיף דבש או אבקת חרובים בעת הכנת מזונות שונים כתחליף לקקאו או סוכר.


8 .ברוקולי

הברוקולי הוא ירק ממשפחת הכרובים בעל ערכים תזונתיים גבוהים ביותר כגון ויטמינים, מינרלים, סידן, חומצות אמינו, חומצה פולית וסיבים תזונתיים. הברוקולי עשיר בנוגדי חמצון ורכיבים אנטי דלקתיים ולכן הוא מזון חשוב לתהליך ניקוי רעלים. מחקרים רפואיים הוכיחו כי צריכת ברוקולי קבועה מסייעת לבריאות הלב, מחזקת את המערכת החיסונית, מאזנת רמות סוכר ואף תורמת למניעת סרטן ובולמת את התפשטותו. איך לקחת? אפשר וכדאי לצרוך ברוקולי מגידול אורגני, או לגדל בעצמכם בגינה, כפי שאני עושה. את העלים אני מוסיפה לשייק ואת התפרחות אני מאדה או מקפיצה קלות ומוסיפה למזונות שונים.


9 .כורכום
הכורכום הוא צמח ממשפחת הזנגביליים. הכורכום מוכר ונפוץ כתבלין המופק משורש הצמח וכן בשל תכונותיו הרפואיות, תודות לחומר הפעיל כורכומין. צריכה קבועה של כורכומין מסייעת לניקוי רעלים מהגוף, עוזרת להפחית את כמות השומנים בדם, מסייעת למערכת העיכול, מחזקת את המערכת החיסונית, משפרת את רמות האנרגיה בגוף, מאזנת סוכר ועוד. מחקרים רפואיים מצאו כי לכורכומין תכונות אנטי דלקתיות, נוגדות חמצון ונוגדות סרטן ומסייע לטיפול במגוון סוגי סרטן שונים.
איך לקחת? ידוע כי פלפל שחור ושמן זית משפרים משמעותית את יכולת הספיגה של הכורכומין, המרכיב הפעיל בצמח הכורכום. אני למשל מכינה כדורים של שורש כורכום, פלפל שחור ומעט שמן זית. את הכורכום אני קונה כתבלין וגם מגדלת בגינה. ניתן גם ליטול את הכורכומין בכמוסות, בצורה מרוכזת או באבקה.


10 .תה ירוק
תה ירוק הוא תה שעבר חמצון מינימלי בתהליך העיבוד, בשונה מתה שחור שעובר חמצון מלא, תהליך אשר שומר על ערכיו התזונתיים. צריכת תה ירוק על בסיס קבוע מסייעת לשמירה על הלב, להפחתת תהליכי הזדקנות, מניעת דלקות ושיפור חילוף החומרים בגוף כולל פינוי רעלים ועוד. בנוסף תה ירוק מכיל פוליפנולים (EGCG ,) מחקרים רפואיים מוכיחים כי תה ירוק מסייע להאט ולמנוע צמיחה של תאים סרטניים בשלבים טרום ממאירים.
איך לקחת? אני צורכת באופן קבוע תה ירוק וגם צמחים נוספים כגון לואיזה וקמומיל שהם בעלי תכונות מרגיעות ומכילים אנטי-אוקסידנטים.


6 תוספי המזון שעל המדף שלי


1 .סודה לשתייה
סודה לשתיה היא סוג של מלח, נתרן מימן פחמתי או סודיום ביקרבונט, המשמשת בדרך כלל כחומר מתפיח באפייה ולריכוך קטניות ובשר. מלבד זאת לסודה לשתיה מגוון שימושים רפואיים. נטילה של סודה לשתייה מנטרלת חומציות בדם או בקיבה ומקלה למשל על תחושת צרבת. סודה לשתיה יכולה לשנות את רמת החומציות של התאים הסרטניים ולעכב את התפשטותם בגוף וכן לנטרל את חומציות התרופות הכימותרפיות.
איך לקחת? ישנן שיטות טיפול שונות שעושות שימוש בסודה לשתיה, מניסיון כל אחד מגיב אחרת לטיפול ולמינון, לכן יש להתנסות באופן אישי. ניתן ליטול סודה לשתיה בכדורים או באבקה.


2 סידן D-גלוקרט
סידן הוא תוסף תזונה המסייע לטיפול ומניעה של כלל מחלות הסרטן. מחקרים רפואיים מצאו כי חולי סרטן סובלים מרמות נמוכות של ויטמין D בדם וכי מחסור בויטמין זה עלול להגביר את הסיכון להתפשטות הסרטן. צריכה קבועה של תוסף זה עוזרת להסיר ולנקות גורמים מסרטנים מהגוף כגון רעלים וסטרואידים.
איך לקחת? על פי הוראות היצרן.


3. אינדול 3-קארבינול הוא חומר נוגד סרטן הנמצא בירקות כגון ברוקולי, נבטים, כרובים למיניהם ועוד ירקות ממשפחת המצליבים. מחקרים רפואיים מצאו כי הוא עשוי למנוע הופעת סוגים שונים של סרטן, כמו גם מחלות נוספות.
איך לקחת? על פי הוראות היצרן.

4 .מגנזיום סיטרט מגנזיום הינו מינרל חיוני שהכרחי לפעילות התקינה של מערכות שונות בגוף כגון מערכת הלב וכלי הדם, מערכת החיסון, מערכת העצבים העצמות והשרירים. מגנזיום מסייע בשמירה על תפקוד תקין של השרירים והעצבים, שמירה על קצב לב יציב, תמיכה בתפקוד תקין של מערכת החיסון וכן בבניית העצמות. כמו כן הוא מסייע בוויסות רמות הסוכר בדם ובשמירה על לחץ דם תקין. מומלץ ליטול מגנזיום באופן קבוע במקרה של 15 עודף דלקתיות בגוף, ועבור חולים המטופלים בכימותרפיה אשר פוגעת ביכולת ספיגת המגנזיום בגוף.
איך לקחת? על פי הוראות היצרן.

5. אומגה 369.

אומגה 3 ,6 ו-9 ,הינן חומצות שומן החיוניות לפעילות תקינה של גופנו. מחקרים רפואיים מעידים כי לצורך פעילות תקינה של הגוף חשוב לשמור על יחס מאוזן בין כל חומצות השומן השונות על מנת לשמור על מאזן ההורמונים, רמות הכולסטרול, תפקוד מערכת החיסון, תפקודי מוח ומערכת העצבים המרכזית, ויסות לחץ הדם ועוד. לחומצת אומגה 3 השפעה חיובית רבה על המערכת החיסונית ועל מניעת דלקות בגוף, ובמניעת גידולים סרטניים, חומצת אומגה 6 מסייעת בייצור הורמונים ובבניית קרומי התא וחומצת אומגה 9 חיונית לתפקוד תקין של הלב וכלי הדם, מאזנת רמות סוכר ומחזקת את המערכת החיסונית.
איך לקחת? על פי הוראות היצרן.

 
6 .פרוביוטיקה
פרוביוטיקה היא שם כולל למיני חיידקים ידידותיים הקיימים בגופנו. לחיידקים הפרוביוטיים תפקיד חשוב בוויסות מערכת החיסון ובספיגת רכיבים מהמזון, ומגנים מפני חיידקים מחוללי מחלות. מחקרים רפואיים מוכיחים כי נטילת פרוביוטיקה על בסיס קבוע מפחיתה את תופעות הלוואי של טיפולי הכימותרפיה וההקרנות.
איך לקחת? ניתן ליטול כמוסות פרוביוטיקה על פי הוראות היצרן או לצרוך מזונות מותססים המכילים חיידקים פרוביוטיים באופן טבעי כגון כרוב כבוש.

אני יודעת... יש עוד הרבה תוספים, מזונות על ומחקרים רפואיים שמתפרסמים חדשות לבקרים. אני עוד בתהליך יומיומי של החלמה וחיבור של הגוף אל הנפש. התזונה היא רק חלק אחד מסגנון חיים מאוזן ובריא, המשלב חשיבה חיובית, כוח מנטלי, פעילות פיזית ועוד. 16 וגם... עבודה בגינה האהובה שלי, טיולים בטבע, קוסמטיקה טבעית, צ'י קונג, מדיטציה, ספרות מעוררות השראה ועוד ועוד. על כאלה אלו אני מקווה לספר ולשתף בעתיד הממש קרוב. שלך באהבה גדולה ללי גרציה


דוח זה אישי ואינו מחליף חוות דעת רפואית ואינו מהווה הבטחה לריפוי או החלמה מכל מחלה שהיא.